Op di 7 juni was de tweede editie van onze Startup Collegetour, die we samen met en bij de HAN organiseren. Dit keer twee ervaren ondernemers die al eerder succes behaalden met het opzetten van bedrijven. Beiden begonnen onlangs aan een nieuw avontuur: Wridzer Bakker die met Plantics een product van biobased materialen en speciale hars maakt. En Maarten de Keijzer die met Durs kwaliteitsbier in de markt zet.
Wridzer was voorheen directeur bij Akzo en heeft langjarige ervaring met chemische processen en producten. Ook heeft hij al eerder een onderneming gebouw met 300 mensen in dienst en een omzet van <€100 mio in 5 jaar tijd. Veel waardevolle ervaring dus.
In die periode kwam hij ook een soort hars tegen dat als bind- en plakmiddel dient voor hout. Later bleek ook dat te werken voor hennepvezels. Plantics maakt halffabricaten, denk aan bindmiddelen, coatings en basismateriaal, waarmee bijvoorbeeld stoelen gemaakt worden. Ook kan het bij de bouw van huizen worden toegepast.
Plantics werkt veelvuldig met partners en wil delen van of zelfs de gehele keten bij het productieproces betrekken. Zijn advies is dan ook: “zorg dat je de hele keten kent en kies je partners zorgvuldig: delen ze je visie en willen ze ook leren en groeien?” Want dat laatste lijkt essentieel als je met innovaties bezig bent.
Je komt soms mensen tegen die fantastische ideeën hebben en daar lang over praten. Ze blijven nadenken, willen alle risico’s kennen en doen het uiteindelijk niet. Simpelweg omdat ze niet zijn begonnen. Wridzers advies aan de zaal was dan ook: “Maak gewoon de eerste stap, leer en pas aan. Je komt tijdens je ondernemersreis voortdurend zaken tegen die je niet had bedenken en die je dus gaandeweg moet oplossen. Dat is ondernemen.”
Om een bedrijf in de markt te zetten dat halffabrikaten produceert is kennis en ervaring nodig. Die vond Wridzer oud-collega’s waarvan er één zelfs al met pensioen was, maar juist zeer waardevolle hulp bood. Financiering kwam ook uit dat netwerk en van Oost.nl
Maarten zat al jaren bij een bierproefclub. De voorzitter va die club stelde voor: waarom maken we niet ons eigen bier? Maarten had recent een eigen bedrijf verkocht en had daarmee geld om opnieuw te ondernemen. Ook had hij als snel en goede locatie gevonden. Na enig nadenken kwam ze op de ludieke echt Èrnemse naam: Durs.
Het bouwen van een bedrijven lijkt best op elkaar, stelt hij. Van belang daarbij is: wat is precies je doel? Wat wil je bereiken? Hij begon met het brouwen van kwaliteitsbier. Daarna ging hij op zoek naar klanten. Die klanten zijn o.a. retailwinkels, slijterijen en horeca, die weer aan de eindklant verkopen. Bij de zoektocht naar nieuwe klanten en het uitbouwen van zijn merk is social media van groot belang. Ruim 10% van de omzet gaat naar marketing en social media.
Durs richt zich in eerste instantie op de regio en heeft daar een sterk netwerk. Ook werkt hij samen met de hogescholen en benut de kennis die stagiairs brengen. Troef is voormalige voetballer en Arnhemmer Theo Janssen, naar wie een biertje ie vernoemd: De Dikke Prins.
Ook Maarten stelt: “Beginnen beter is dan eindeloos nadenken en erover praten: Just do it.” Want die 1000 beren die hij onderweg tegenkomt draait hij met de neus de andere kant op. Er zit immers een goede business case achter! Want zonder goede business case moet je niet beginnen. Het moet rekenen. “Want je moet niet (alleen) met geleend geld werken maar zelf de pijn in je eigen portemonnee voelen, zodat je er alles aan doet om problemen op te lossen."
De doorgewinterde ondernemers die in gesprek waren met moderator Berry Kessels leerden ons tijdens deze editie van Startup Collegetour wat het belang is van doen en proberen als ondernemers. Ondernemen vraagt om lef, soms uit je comfortzone stappen, maar het levert je een mooi avontuur op.
Wij zijn alweer druk aan het scouten wie we de volgende Startup Collegetour het hemd van het lijf gaan vragen! Houd onze evenementenkalender in de gaten om te zien wanneer de eerstvolgende Startup Collegetour is.