Zonder klanten geen business! Wij zien echter dat veel enthousiaste starters druk bezig zijn met het ontwikkelen van hun huisstijl, het bouwen van hun website en het schrijven van nóg betere teksten voor hun propositie, maar dat ze soms ‘vergeten’ hun potentiële klanten (prospects) te benaderen. Want ja: het is ook gewoon best spannend. Maar: zonder klanten geen bedrijf. Daarom in deze blog 13 voorbeelden van kanalen om aan klanten te komen.
Maar eerst nog even: dat ‘vergeten’ komt veel voor. Je bent echt niet de enige. Het komt doordat bijna iedereen het best wel eng vindt om klanten te benaderen. Je moet ongevraagd contact maken met onbekende mensen. En meestal moet je ook nog een herhaal-mail sturen of nabellen. Het gevaar daarbij is dat je allerlei aannames in gedachten maakt. ‘Die potentiële klant zal vast erg druk zijn. Ben ik niet te opdringerig… toch maar even wachten misschien of geen extra mail meer sturen.’
Inderdaad, excuses om uit te stellen. Want de kans op een ‘nee’ is aanwezig, zelfs groot. Toch hoort dat er helaas ook bij: de afwijzing en de teleurstelling. Maar wie volhoudt krijgt ook ‘ja’ te horen en sluit een deal. Dat geeft een kick en is de basis van je bedrijf: klanten.
Maar hoe en waar vind je die klanten dan?
Hieronder een reeks aan mogelijkheden voor directe en/of indirecte verkoop via kanalen.
Online:
- Website
Is jouw site slechts je marketing folder met informatie? Of is hij actiegericht en kunnen kijkers daadwerkelijk iets inplannen, bestellen of kopen (bijvoorbeeld met een shop met betaalmodule)?
- Affiliated marketing
Draai hem eens om. Kan jij via jouw website doorverwijzen naar andere sites en daar een fee per klick of transactie voor ontvangen?
- Platformen
Is jouw website (-button of url) te vinden op andere (meta) websites, zoals bijvoorbeeld verkoop via Bol.com (shop in shop) of een brancheplatform?
- Socials
Zoals LinkedIn, TikTok, Instagram, maar bijvoorbeeld ook Marktplaats Zakelijk. Zie het niet alleen als marketing kanaal maar zorg voor een heldere propositie. Welk probleem los jij op? Breng je gewin, genot of gemak?
Directe verkoop:
- Gesprek of bezoek
Begin met een afspraak en wees goed voorbereid en verdiep je in behoeften van de klant.
- Telefoon
Oldskool bellen heeft nog altijd veel succes! Je kan het zelf doen of eventueel uitbesteden aan call center of appointment setter (maar dat kost uiteraard wel geld/ moet de investering waard zijn).
- Door-to-door verkoop
Dit hoeft niet alleen op consumenten gericht te zijn, maar kan ook bij bedrijven – dit wordt ook wel ‘canvassing’ genoemd. Ga bijvoorbeeld rond met een sample van je product, organiseer een winactie voor potentiële klanten in je regio of ga langs met een leuke (kortings)actie. Spannend, maar wel opvallend!
- Winkel
Je hoeft niet meteen een reguliere winkel te openen, maar denk ook eens aan bijvoorbeeld een marktkraam, kortstondige pop-up of je product bij een ander in de winkel.
Indirecte verkoop (2 kanten op denken):
- Agenten
Denk hierbij twee kanten op: je brengt een deal bij iemand anders onder en vangt daar een commissie over. Of iemand brengt jou de lead/deal en jij betaalt hem na contracteren een (eenmalige of periodieke) ‘agent fee’.
- Resellers
Worden ook wel 'Value Added Resellers' genoemd (VAR’s). Ze verkopen jouw product of dienst, maar voegen er ook waarde aan toe onder hun eigen brand en label (white label).
- Shop in shop (fysiek)
Je kan ook een verkooppunt in een warenhuis hebben, of je product in 'consignatie' onderbrengen (bijvoorbeeld jouw in eigen beheer uitgebrachte boek in de schappen van een boekenwinkel).
- Co-creatie
Je hoeft niet alles zelf te kunnen; soms brengt een samenwerking met andere expertise een unieke combinatie en kunnen jullie zo jullie beider klanten beter bedienen (denk bijvoorbeeld aan Senseo).
Via-via
- Referenties
Heb je een tevreden klant? Vraag hem dan eens of hij jou wil aanbevelen en twee contactpersonen heeft die jij namens hem/haar mag benaderen. Dan heb je een zogenaamde warme entree. Je kans op succes neemt meteen 3x toe!
Kortom: er zijn heel veel mogelijkheden om je producten of diensten te verkopen. Kijk eens verder dan je huidige kanaal of kanalen en kijk ook hoe anderen het doen en kopieer dat op je eigen manier. En daarbij: testen, testen, testen. Herhaal wat werkt en schaal op. Je zal zien dat je geleidelijk steeds beter en succesvoller wordt!
NB: bonustip 14: kijk ook eens hier bij de KvK voor mogelijkheden voor handige hulp buiten Arnhem.
Subscribe To Our Newsletter