Door Ariënne Wunderink - Startclub Arnhem.
Elke maand interviewen we een ondernemer uit de regio Arnhem om hun verhaal, ervaringen en tips te delen. Dit keer spraken we met Anniek, een echte ‘multi-passionate’ onderneemster. Die zowel coach als trainer is. En die ook nog een podcast heeft! Anniek vertelt over de start van haar bedrijf, de uitdagingen die ze tegenkomt in het ondernemen en hoe zij andere ondernemers helpt hun interne saboteurs te overwinnen.
“Ik ben van het origine marketeer. Dat heb ik zeven jaar lang gedaan voor een grote multinational; Nike. Tot ik eind 2019 een burn-out kreeg. Dat was voor mij een soort van nieuw nulpunt en ik dacht: ‘het moet helemaal anders’. Dus toen heb ik mijn baan opgezegd en ben ik begonnen met ondernemen.”
“Ik voelde op dat moment heel erg sterk: het gaat niet goed met onze planeet. Daar wil ik iets aan doen. Tuurlijk: in het bedrijf waar ik werkte waren ze ook aanpassingen aan het maken. En zo’n grote multi-corporate kan veel impact maken. Maar ik voelde dat ik me wilde focussen op het helpen van bedrijven die de wereld nú al mooier maakten. Dus dat waren kunstprojecten, duurzame bedrijven, eigenlijk van alles.”
Maar al doende ontdekte Anniek dat ze eigenlijk iets anders wilde: “Na drie, vier jaar ondernemen merkte ik: ‘dit is heel leuk, maar mijn passie ligt eigenlijk ergens anders: ik wil mensen helpen in plaats van bedrijven. Dus ik heb afgelopen jaar de switch gemaakt naar coaching.”
Daarom coacht ze nu zowel werknemers als ondernemers. Professionals die het gevoel hebben tegen een plafond aan te lopen en dat het ze allemaal te veel wordt. Anniek helpt ze hun ‘interne saboteurs’ te herkennen en te tackelen. Zodat ze meer energie hebben, voor de dingen die ze écht leuk vinden en zich niet meer laten tegenhouden in hun groei door hun interne stemmetjes.
“Ik vind heel veel dingen leuk. Naast het coaching doe ik ook nog steeds marketing. En dan doe ik er nog een klein dingetje daarnaast haha. Ik heb samen met een ontwerper affirmatiekaarten voor kinderen gemaakt. Een genaamde ‘Growkid’ met kaarten met korte positieve statements voor kinderen van 4 tot 11 jaar. Met teksten als ‘Vandaag ga ik veel leren’, ‘Ik ben creatief’ en ‘Ik kan het’. Die kinderen helpen beter in hun vel te laten zitten, want zo vaak hoor je dit soort dingen niet als kind. Terwijl we denk ik juist een generatie nodig hebben die positief is en dus die support ik ook graag.”
“En dan zijn we wel een beetje rond met wat ik doe haha. Maar, ja: dit varieert dus ook. En dat is denk ik ook juist het leuke van ondernemen: je doet iets, je ontwikkelt je, je wordt er beter in en blijft bijschaven, leren en ook weer nieuwe dingen bedenken. Doordat je je eigen portfolio kan vormgeven is er zoveel meer mogelijk, dan wanneer je misschien voor een baas werkt. Dat vind ik heel fijn, maar voor mij is tegelijk daardoor wel de uitdaging eigenlijk altijd focus houden. Dus dat ik nu drie dingen heb, dat is voor mij een mooi afgekaderd.”
“Nouwja, drie… Ik heb daarnaast nog wel een podcast. Die heb ik samen met mijn business buddy en accountability partner opgezet. Die is gestart omdat wij elke week veel vragen aan elkaar stelden. Wij checken elke week met elkaar in en liepen tegen veel dezelfde dingen aan: hoe doe jij dat nou bijvoorbeeld, een salesgesprek, hoe pak jij dat aan?”
“En na een tijdje dachten we: er zijn veel meer ondernemers die tegen deze vragen aan lopen. Dus laten we dit gewoon gaan delen en laten we die gesprekken opnemen! En zo is onze podcast geboren.
En vanuit daar hebben we vandaag toevallig een jaartraject gelanceerd; waarbij we startende ondernemers en ondernemers die het roer om willen gooien een jaar lang helpen. Elke maand is er een thema, zoals strategie of sales, waar af en toe experts voor in vliegen, maar het gaat vooral om een stuk accountability. Want ja: je kan bijna alles wel googelen. Hoe je een strategie of marketingplan opzet, dat kan je allemaal online vinden. Maar als je niet iemand hebt die af en toe tegen je zegt: ‘joh, Anniek! Je had toch die grote droom? Hoe gaat dat eigenlijk? Of: ben je nu al zes maanden je website aan het aanpassen?’. Dat is het stuk waar we echt op helpen dus: accountability.’
“Als creatieveling die van alles leuk vindt heb ik altijd duizend-en-een ideeën op de plank liggen. En bijvoorbeeld ook tig domeinnamen geregistreerd, want je weet maar nooit haha. Met de jaren heb ik wel geleerd dat het voor mij goed werkt om als ik iets bedenk waar ik heel enthousiast van wordt, het toch even te parkeren. Want is dit over een paar maanden nog steeds een leuk idee? Levert het ook genoeg op? En ook naar mijn kalender te kijken: heb ik hier nu wel tijd voor? Is dit wel echt haalbaar? Want tsja, je hebt maar zo veel uur in een dag en ik geloof niet meer in de 80-urige werkweek.”
Anniek staat nu daarom heel bewust stil bij nieuwe ideeën en slaapt er tegenwoordig eerst een nachtje over: “Ik word er steeds beter in om dat eerder in het proces te herkennen. Aan het begin van mijn onderneming was ik daar helemaal niet zo goed in. En dan ging ik van alles doen waardoor je eigenlijk uiteindelijk niks doet, want je bent zo versnipperd bezig. Plus: je verspeelt soms maanden om erachter te komen van: oh, dit is nog steeds een goed idee. Maar voordat dit geld gaat opleveren, gaat het gewoon echt een te lange adem kosten.”
Daarom kijkt Anniek naast of ze ergens wel tijd of energie voor heeft óók naar wat het oplevert. “Kan ik het financieel dragen nu om twee dagen per week dit nieuwe project te na te jagen? En vooral: wat levert het op en hoeveel moet ik ervan verkopen wil het rendabel zijn?”
“Je wordt tegenwoordig doodgegooid met allemaal reels op Instagram en TikTok van mensen die zeggen: als je dit doet en je bouwt een digitaal product, dan wordt je slapend rijk. En heb je de volgende dag al een passief inkomen. Maar ja, zoiets kost natuurlijk tijd. Dus als jij een product van 10 euro verkoopt en je wilt daar je maandsalaris uit halen, dan moet je bést wel veel klanten hebben. En heel veel volume draaien en dus een groot bereik opbouwen. Dat kost tijd! Dat moet je wel meenemen.”
Als ondernemer is klantwerving vaak een van de grootste uitdagingen. Anniek geeft aan dat het opbouwen van een sterk netwerk cruciaal is, maar dat het tijd kost. "In het begin moet je gewoon zichtbaar zijn. Mensen moeten je kunnen vinden. Als je eenmaal een netwerk hebt opgebouwd, wordt het makkelijker om klanten aan te trekken."
Voor haar coachingbedrijf werkt Anniek zowel met individuele werknemers als met bedrijven die haar diensten inhuren. "Bij mij is het dus is een mix van zelf klanten benaderen en kijken hoe ik binnen kan komen bij bedrijven, bijvoorbeeld via HR-afdelingen of bedrijfsartsen," legt ze uit. Ze benadrukt ook het belang van mond-tot-mondreclame: "Goede reviews van klanten helpen enorm, dat creëert een vliegwieleffect."
“Daarnaast kijken we voor ons jaarprogramma voor de podcast vooral wie er al in ons netwerk zit. Wie kennen we al? Dat is toch de start. Daarbij heb ik veel gehad aan ons interview met Ingmar. Hij zit al jaren in de sales. En heeft mij geleerd om ook gewoon eens de telefoon op te pakken! Wie zit er in je netwerk? Bel gewoon rond als je duidelijk hebt wie je doelgroep is en benader die actief. Dus ja: echt gewoon bellen en jezelf laten zien. Ik denk dat de gemiddelde millennial dat niet graag hoort, maar het werkt wel echt ook al is het eng! Maar zolang jij in je product gelooft straal je dat uit. En hoe vaker je belt hoe makkelijker het wordt.”
Toch geeft Anniek eerlijk toe dat verkopen haar niet altijd gemakkelijk afging. "Als marketeer vind ik het makkelijk om mensen te enthousiasmeren, maar het daadwerkelijke verkopen vond ik eng. Dat is iets wat je kunt leren en waar je mee moet oefenen."
Tijdens haar coaching helpt Anniek ondernemers met het herkennen en overwinnen van hun interne saboteurs. "Iedereen heeft die negatieve stemmen in hun hoofd die hen tegenhouden," legt ze uit. "Het is belangrijk om te beseffen dat veel van die gedachten oude verhalen zijn die je niet meer dienen."
Ze gebruikt een methode waarbij ondernemers leren om te herkennen wanneer ze in een negatieve emotie blijven hangen. "Vergelijk het met een ovenschaal die je vastpakt, dan is pijn een goed signaal om los te laten. Blijf je de schaal te lang vasthouden: dan blijft het onnodig pijn doen. Op het moment dat je boos, gefrustreerd of onzeker blijft, weet je dat je saboteurs aan het werk zijn."
Anniek deelt tijdens haar workshops eenvoudige tools om negatieve gedachten om te zetten in een positieve mindset. "Door al korte mindfulness-oefeningen van twee minuten te doen, kun je je brein letterlijk trainen om uit het saboteur-brein te stappen en keuzes te maken vanuit een positievere plek."
Ze legt uit hoe dit werkt: "Veel van onze negatieve gedachten komen uit het limbisch systeem, een ouder deel van ons brein dat reageert op angst. Door mindfulness te beoefenen, activeer je het deel van je brein dat betere keuzes maakt, gebaseerd op wat je echt wilt."
Als afsluiting deelt Anniek een praktische tip voor ondernemers die direct aan de slag willen: "Wees je bewust van je emoties door de dag heen. Als je merkt dat je langer dan een paar seconden vastzit in een negatieve emotie, probeer die dan te benoemen. Op het moment dat je dat doet, creëer je afstand van de gedachte en verliest het zijn kracht."
Anniek benadrukt dat het loslaten van die saboterende gedachten niet alleen rust brengt, maar ook leidt tot meer zelfvertrouwen. "Je leert jezelf niet tegen te houden door die interne stemmen, en dat maakt ondernemen zoveel leuker."
Benieuwd naar meer tips van Anniek?
Kom naar haar workshop over zelfvertrouwen, vitaliteit en mindset voor ondernemers op 11 oktober 2024 en leer hoe je interne saboteurs herkent en overwint. Check hier alle info en meld je aan.