Uitleg

Wat is de totale markt die je met je product of dienst kunt bereiken. Dit wordt ook wel de ‘total addressable market’ (TAM) genoemd. Is die markt Arnhem, of heel Nederland? Welk marktaandeel kan je eventueel krijgen?

Het is daarbij handig niet alleen in aantallen te denken, maar hier ook de (jaarlijkse) verkoop aan te koppelen (wat betaalt een klant voor je product/dienst), zodat je een inschatting kan gaan maken wat je omzet per jaar zal zijn.

Vanuit je TAM Kun je dan weer een lijst maken met potentiële klanten. Dat kan bijvoorbeeld in excel, maar mooier is als je daar direct een tool aan koppelt. Een goede tool die ook kosteloos is (en daar houden we van als startende ondernemers) is Hubspot.

In deze handige tool die we voor jou hebben gevonden, wordt helemaal uitgelegd hoe je jouw marktaandeel kan bepalen. Zorg dat je je (beoogde) omzetcijfers bij de hand hebt. En kom je er niet uit? Geen probleem, onze coach die je hier rechts in het kader ziet staan, helpt je graag verder.

Klik op de button 'Ga aan de slag!' om naar de tool te gaan.

Gebruik van de tool

In de Bedrijfsmodel Stresstest onderzoek je of je bedrijf bestand is tegen ontwikkelingen op het gebied van politiek, economie, samenleving, technologie, markt of regulering. Voorbeelden van ontwikkelingen zijn vergrijzing of een grote economische groei. Breng de sterke en zwakke punten van je bedrijf in kaart met de volgende stappen.

Stap 1: beschrijf je bedrijf

Beschrijf de belangrijkste elementen van je bedrijf aan de hand van de Wie, Wat, Hoe en Waarom vragen.

Wie – klanten
Wie zijn de afnemers van jouw producten of diensten? Geef een korte beschrijven van jouw klant(en).

Wat – propositie en waarde
Welk product of dienst biedt je bedrijf aan? Geef een beschrijving en leg uit welk probleem het oplost voor je klanten. Welke voordelen biedt het ten opzichte van concurrenten?

Hoe – activiteiten en partners
Beschrijf hoe het product of de dienst tot stand komt. Wat zijn de belangrijkste activiteiten binnen jouw bedrijf? Denk onder andere aan machines en personeel die nodig zijn om je product of dienst te maken. Zijn er ook belangrijke partners die het product of de dienst mede mogelijk maken?

Waarom – kosten en opbrengsten
Wat zijn de grootste kostenposten? Beschrijf die onderdelen van het bedrijf of je product die het meeste geld kosten. Bekijk ook waaraan je geld verdient. Is dit alleen de verkoop van het product of dienst of kent het bedrijf andere verdienmodellen?

Stap 2: selecteer de drie belangrijke ontwikkelingen

Er zijn talloze ontwikkelingen van invloed op jouw bedrijf. Denk aan veranderingen zoals trends of wijzigingen in je markt. Kijk naar de volgende onderwerpen en bedenk welke ontwikkelingen voor jouw bedrijf relevant zijn.

  • Politiek: wet- en regelgeving, politieke stabiliteit, handelsverdragen of beperkingen;
  • Economie: economische groei, rente, inflatie, wisselkoersen;
  • Sociaal: cultuur, gezondheid, populatiegroei, leeftijdsverdeling, werkhouding;
  • Technologie: innovatie, ontwikkeling, nieuwe hardware (computers, telefoons, tablets), nieuwe software;
  • Milieu: weer, klimaat, milieubewustzijn.

Schrijf de drie belangrijkste ontwikkelingen voor jouw bedrijf op. Kies de ontwikkelingen waarvan je denkt dat deze de meeste impact zullen hebben op je bedrijf. Natuurlijk kun je ook slechts een of twee ontwikkelingen kiezen.

Stap 3: confronteer je bedrijf met de ontwikkelingen

Nu kun je je bedrijf confronteren met de door jou gekozen ontwikkelingen. Ga bij elk element van je bedrijf na wat de impact zal zijn van iedere ontwikkeling. Bekijk of het een negatieve of een positieve impact heeft. Gebruik de volgende indicatie om aan te geven welke impact de ontwikkeling heeft.

  • Rood: geeft aan dat dit onderdeel van je bedrijf niet meer haalbaar is. In dit geval is de ontwikkeling een gevaar voor het onderdeel van het bedrijf of de bedrijfsvoering. Dit onderdeel zal niet meer verder kunnen bestaan.
  • Oranje: geeft aan dat dit onderdeel niet langer rendabel is. In dit geval zorgt de ontwikkeling ervoor dat het onderdeel van je bedrijf of bedrijfsvoering moet veranderen.
  • Groen: geeft aan dat de haalbaarheid en rendement van het onderdeel van je bedrijf of bedrijfsvoering versterkt wordt.
  • Wit: er is niet of nauwelijks impact

Stap 4: wijs de sterke en zwakke punten van je bedrijf aan

Bekijk de confrontatie tussen de ontwikkelingen en je bedrijf.

Waar zitten sterke punten? Dit zijn de plekken die je een groene kleur hebt gegeven. Dit gedeelte van je bedrijf zit goed in elkaar wanneer de ontwikkelingen plaatsvinden.

Waar zitten zwakke punten? Dit zijn de plekken in je bedrijf die je rood of oranje gekleurd hebt. Hoe brengen de ontwikkelingen grote veranderingen bij je bedrijf teweeg. Vooral als er bij meerdere ontwikkelingen hetzelfde onderdeel van je bedrijf rood kleurt is er een zeer zwakke plek te zien.

Stap 5: maak je bedrijf robuuster

Bedenk concrete acties om ervoor te zorgen dat de negatieve impact verzacht wordt of zelfs opgelost wordt. Hiermee maak je je bedrijf robuuster. Kijk nog eens naar de argumenten die je had om voor een rode of oranje kleur te kiezen. Deze kunnen je helpen om concrete acties te formuleren om je bedrijfsmodel te verbeteren. Maak een lijst met de acties die nodig zijn om je bedrijf robuuster te maken.

Complexiteit

Doelgroep

Alle ondernemers

Ontmoet de coach

Lizanne Jakobs

Brilliant Work | Bedrijfscoach

Onze Partner 1

Garindo

Garindo is an internationally operating audit firm and is the fifth largest audit firm in the world in terms of size.

Onze Partner 2

STELLICHER

Stellicher Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur. Excepteur sint occaecat cupidatat non proident, sunt in culpa qui officia deserunt mollit anim id est laborum.

Evenementen

Gemeente Arnhem

Arnhems Ondernemers Event

9 mei 2023
16:30

Gerelateerde Artikelen

Alternatieve financieringsinstrumenten om je onderneming te laten groeien

Hoe kom ik aan klanten? 13 ideeën

Wat verandert er in 2024 voor zzp’ers?

Subsidie energiebesparing ondernemers en maatschappelijke organisaties

1 2 3 8

Start succesvoller bij Startclub Arnhem

Netwerk
Ontmoet allerlei interessante mensen bij onze events.
Coaching
Ga aan de slag met de hulp van ervaren ondernemers.
Kennis
Start slimmer, gebruik onze kennisbank vol met tips & tricks!
Werkplekken
Huur voordelig een werkplek op één van onze aangesloten locaties.