Stap 1

Het begint bij jou en bij waarom.

Jij bent je bedrijf, dus wie ben jij als persoon?

Waarom doe jij de dingen die je doet en waar kom jij iedere dag je bed voor uit? Een belangrijke eerste stap is om te weten wie je bent, welk gedrag bij jouw persoonlijkheid past en wat je drijft.

Leg een stevige basis en begin bij het waarom.

Het begint met een heldere focus op het doel van je bedrijf, de bestaansreden, de overtuigingen en de echt toegevoegde (!) waarde die je realiseert.

Vanuit welke waarden wil je gaan ondernemen?

Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Tristique elementum nisl ipsum odio. Aliquam arcu in purus ornare duis porta at tortor. Sit nullam adipiscing condimentum.

Stap 2

Wat is je idee of propositie?

Welk probleem los je op voor wie?

Welk probleem los je met jouw bedrijf op en voor wie? Want jij kunt hier met jouw product of dienst op inspelen of dit probleem oplossen. Los je niets op, dan moet je je direct afvragen of de markt op jouw aanbod zit te wachten. Een handige tool die kan helpen om je propositie aan te scherpen is de Value Proposition Canvas.

Werk je idee om tot een pitch.

Een pitch helpt je om in een paar zinnen aan een potentiële klant (of geldverstrekker) uit te kunnen leggen wat je precies doet. De voornaamste vraag die je beantwoord is ‘Waarom moet de klant bij jou zijn?

Bonustip: ga in deze fase van je bedrijf alvast nadenken over een handelsnaam en check of de URL nog vrij is. Doe dit voordat je je bedrijf inschrijft bij de KVK.

Werk je idee om tot een Pitch

Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Tristique elementum nisl ipsum odio. Aliquam arcu in purus ornare duis porta at tortor. Sit nullam adipiscing condimentum.

Stap 3

Wie is je klant?

Bepaal de markt of doelgroep waar je je op richt.

Als je jouw propositie scherp hebt, dan weet je waarschijnlijk ook al vrij goed wie jouw klant is. Zijn dit particulieren of zakelijke klanten? En wat zijn hun behoeften? Om daar achter te komen zul je marktonderzoek moeten doen. Ook is het verstandig om te gaan kijken hoe groot de markt is die je met jouw product of dienst kunt bereiken, de TAM (total adressable market).

Op welke klanten/doelgroepen ga je je richten?

Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Tristique elementum nisl ipsum odio. Aliquam arcu in purus ornare duis porta at tortor. Sit nullam adipiscing condimentum.

Doe marktonderzoek

Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Tristique elementum nisl ipsum odio. Aliquam arcu in purus ornare duis porta at tortor. Sit nullam adipiscing condimentum.

Stap 4

De invloed van de omgeving.

Welke trends zijn van invloed op de markt/doelgroep die je hebt gekozen?

De omgeving van je bedrijf en van je klant verandert voortdurend. Door met een omgevingsanalyse in kaart te brengen wat er gebeurt en welke ontwikkelingen er zijn, ben je in staat om hier beter proactief op in te spelen. Ook ontstaan er misschien nieuwe kansen die je kan benutten.

Het belang van een concurrentieanalyse.

Altijd goed om te kijken welke partijen met vergelijkbare producten en diensten in de markt bezig zijn. Wat is hun aanbod precies, wat is hun prijsstelling en hoe bieden ze het aan? Door je te positioneren ten opzichte van de concurrenten geef je aan wat jou onderscheidend maakt. En soms kan een concurrent ook een partner worden: zijn er strategische opties voor samenwerking?

Zijn er strategische opties voor samenwerking in de keten?

Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Tristique elementum nisl ipsum odio. Aliquam arcu in purus ornare duis porta at tortor. Sit nullam adipiscing condimentum.

Stap 5

Van idee naar business case.

Hoe ga je geld verdienen?

Als je wilt kunnen leven van je onderneming, zul je jezelf de vraag moeten stellen hoe je geld gaat verdienen. Dit betekent dat je voor jezelf moet bepalen wat je verdienmodel gaat zijn. Werk je met een product, dan gaat dit anders in z’n werk dan wanneer jij jouw diensten aanbiedt als freelancer.

Wat is er nodig om tot een minimal viable product te komen?

Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Tristique elementum nisl ipsum odio. Aliquam arcu in purus ornare duis porta at tortor. Sit nullam adipiscing condimentum.

Maak een kostprijsberekening

Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Tristique elementum nisl ipsum odio. Aliquam arcu in purus ornare duis porta at tortor. Sit nullam adipiscing condimentum.

Stap 6

Van business case naar financieel plan.

Hoe zorg je dat je altijd geld hebt?

Om inzicht te houden of je als ondernemer genoeg geld hebt om te kunnen doen wat noodzakelijk is, kun je een liquiditeitsbegroting maken. Zo krijg je een beeld van hoeveel geld je moet verdienen en wat je dus te besteden hebt. Je bent namelijk als ondernemer zelf verantwoordelijk om het geld wat je aan de Belastingdienst moet betalen apart te houden.

Zorg voor een solide financiële administratie.

Dit is het minst favoriete onderdeel van de meeste ondernemers, maar als je administratie niet op orde is, dan word je bedrijf een rommeltje. Gelukkig zijn er goede boekhouders om je te helpen en hele handige tools die een hoop werk uit handen kunnen nemen.

Hoeveel geld heb je nodig om van te kunnen leven?

Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Tristique elementum nisl ipsum odio. Aliquam arcu in purus ornare duis porta at tortor. Sit nullam adipiscing condimentum.

Stap 7

Dingen die je écht moet regelen.

Je rechtsvorm bepalen.

Je zult inmiddels ontdekt hebben dat je als ondernemer best wat dingen moet regelen, zo ook de manier waarop je start met je onderneming, zoals je rechtsvorm. Want begin je als ZZP’er, of richt je direct een VOF op, of misschien wel B.V.?

De kleine lettertjes.

Naast dat het belangrijk is om je bedrijf goed te organiseren, zijn ook de kleine lettertjes belangrijk. Denk hierbij aan het vastleggen van je algemene voorwaarden en het afwegen hoeveel risico je loopt (en of je eventueel een verzekering nodig hebt. En misschien heb je wel een overeenkomst van opdracht nodig?

Wat is de decision making unit?

Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Tristique elementum nisl ipsum odio. Aliquam arcu in purus ornare duis porta at tortor. Sit nullam adipiscing condimentum.

Stap 8

Marketing.

Geef je bedrijf een gezicht.

Je hebt inmiddels een hoofd gevuld met informatie over wie je klant is, welk probleem jij oplost, je handelsnaam heb je gekozen, je staat ingeschreven bij de KvK en een URL is ook vastgelegd, dus het is nu toch zeker tijd voor de volgende stap: beginnen met je marketing. En dan vooral het geven van een gezicht aan je bedrijf met een eigen huisstijl.

Hoe bereik jij je klant?

De marketing van jouw bedrijf bestaat natuurlijk niet alleen uit een mooie huisstijl, want je moet er ook voor zorgen dat mensen jouw bedrijf vinden én zaken met je gaan doen. Zorg dat je goed zichtbaar bent, dit kan online via social media en je website.

Welke kanalen ga je inzetten om met klanten te communiceren?

Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Tristique elementum nisl ipsum odio. Aliquam arcu in purus ornare duis porta at tortor. Sit nullam adipiscing condimentum.

Stap 9

Innovatie en schaalbaarheid.

Denk vanaf het begin na over hoe je kan innoveren.

Innovatie is de levensader van veel bedrijven. Een bedrijf dat niet vernieuwt raakt achterop bij de concurrentie. Er zijn tal voor voorbeelden van (voorheen succesvolle) bedrijven die op een cruciaal moment een innovatie of een ontwikkeling hebben gemist. Succesvolle bedrijven blijven zichzelf steeds opnieuw uitvinden en zijn bereid om successen uit het verleden los te laten.

Hoe maak je je bedrijf schaalbaar?

Schaalbaarheid betekent dat je bedrijf groeivermogen heeft. Het is er klaar voor om meer business - klanten, omzet, uitvoering - aan te kunnen. Iets om op voorhand over na te denken. 

Je schaalbaarheid kan zitten in de technologie (denk aan een schaalbaar online platform), in je verdienmodel (bv abonnementen-model), samenwerking met andere bedrijven etc. Onze partner Rabobank hoeft daar een goede blog over:

Vanuit welke waarden wil je gaan ondernemen?

Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Tristique elementum nisl ipsum odio. Aliquam arcu in purus ornare duis porta at tortor. Sit nullam adipiscing condimentum.

Stap 10

Ga erop uit!

Wat ga je morgen doen? Wie zijn de eerste klanten die je gaat benaderen?

Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Tristique elementum nisl ipsum odio. Aliquam arcu in purus ornare duis porta at tortor. Sit nullam adipiscing condimentum.

Wie kan je uit je eigen netwerk benaderen?

Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Tristique elementum nisl ipsum odio. Aliquam arcu in purus ornare duis porta at tortor. Sit nullam adipiscing condimentum.