Waarom doe jij de dingen die je doet en waar kom jij iedere dag je bed voor uit? Een belangrijke eerste stap is om te weten wie je bent, welk gedrag bij jouw persoonlijkheid past en wat je drijft.
Het begint met een heldere focus op het doel van je bedrijf, de bestaansreden, de overtuigingen en de echt toegevoegde (!) waarde die je realiseert.
Welk probleem los je met jouw bedrijf op en voor wie? Want jij kunt hier met jouw product of dienst op inspelen of dit probleem oplossen. Los je niets op, dan moet je je direct afvragen of de markt op jouw aanbod zit te wachten. Een handige tool die kan helpen om je propositie aan te scherpen is de Value Proposition Canvas.
Een pitch helpt je om in een paar zinnen aan een potentiële klant (of geldverstrekker) uit te kunnen leggen wat je precies doet. De voornaamste vraag die je beantwoord is ‘Waarom moet de klant bij jou zijn?
Bonustip: ga in deze fase van je bedrijf alvast nadenken over een handelsnaam en check of de URL nog vrij is. Doe dit voordat je je bedrijf inschrijft bij de KVK.
Als je jouw propositie scherp hebt, dan weet je waarschijnlijk ook al vrij goed wie jouw klant is. Zijn dit particulieren of zakelijke klanten? En wat zijn hun behoeften? Om daar achter te komen zul je marktonderzoek moeten doen. Ook is het verstandig om te gaan kijken hoe groot de markt is die je met jouw product of dienst kunt bereiken, de TAM (total adressable market).
Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Tristique elementum nisl ipsum odio. Aliquam arcu in purus ornare duis porta at tortor. Sit nullam adipiscing condimentum.
De omgeving van je bedrijf en van je klant verandert voortdurend. Door met een omgevingsanalyse in kaart te brengen wat er gebeurt en welke ontwikkelingen er zijn, ben je in staat om hier beter proactief op in te spelen. Ook ontstaan er misschien nieuwe kansen die je kan benutten.
Altijd goed om te kijken welke partijen met vergelijkbare producten en diensten in de markt bezig zijn. Wat is hun aanbod precies, wat is hun prijsstelling en hoe bieden ze het aan? Door je te positioneren ten opzichte van de concurrenten geef je aan wat jou onderscheidend maakt. En soms kan een concurrent ook een partner worden: zijn er strategische opties voor samenwerking?
Als je wilt kunnen leven van je onderneming, zul je jezelf de vraag moeten stellen hoe je geld gaat verdienen. Dit betekent dat je voor jezelf moet bepalen wat je verdienmodel gaat zijn. Werk je met een product, dan gaat dit anders in z’n werk dan wanneer jij jouw diensten aanbiedt als freelancer.
Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Tristique elementum nisl ipsum odio. Aliquam arcu in purus ornare duis porta at tortor. Sit nullam adipiscing condimentum.
Om inzicht te houden of je als ondernemer genoeg geld hebt om te kunnen doen wat noodzakelijk is, kun je een liquiditeitsbegroting maken. Zo krijg je een beeld van hoeveel geld je moet verdienen en wat je dus te besteden hebt. Je bent namelijk als ondernemer zelf verantwoordelijk om het geld wat je aan de Belastingdienst moet betalen apart te houden.
Dit is het minst favoriete onderdeel van de meeste ondernemers, maar als je administratie niet op orde is, dan word je bedrijf een rommeltje. Gelukkig zijn er goede boekhouders om je te helpen en hele handige tools die een hoop werk uit handen kunnen nemen.
Je zult inmiddels ontdekt hebben dat je als ondernemer best wat dingen moet regelen, zo ook de manier waarop je start met je onderneming, zoals je rechtsvorm. Want begin je als ZZP’er, of richt je direct een VOF op, of misschien wel B.V.?
Naast dat het belangrijk is om je bedrijf goed te organiseren, zijn ook de kleine lettertjes belangrijk. Denk hierbij aan het vastleggen van je algemene voorwaarden en het afwegen hoeveel risico je loopt (en of je eventueel een verzekering nodig hebt. En misschien heb je wel een overeenkomst van opdracht nodig?
Onze partner Stellicher Advocaten helpt je graag met praktisch advies en juridische procedures.
Je hebt inmiddels een hoofd gevuld met informatie over wie je klant is, welk probleem jij oplost, je handelsnaam heb je gekozen, je staat ingeschreven bij de KvK en een URL is ook vastgelegd, dus het is nu toch zeker tijd voor de volgende stap: beginnen met je marketing. En dan vooral het geven van een gezicht aan je bedrijf met een eigen huisstijl.
De marketing van jouw bedrijf bestaat natuurlijk niet alleen uit een mooie huisstijl, want je moet er ook voor zorgen dat mensen jouw bedrijf vinden én zaken met je gaan doen. Zorg dat je goed zichtbaar bent, dit kan online via social media en je website.
Innovatie is de levensader van veel bedrijven. Een bedrijf dat niet vernieuwt raakt achterop bij de concurrentie. Er zijn tal voor voorbeelden van (voorheen succesvolle) bedrijven die op een cruciaal moment een innovatie of een ontwikkeling hebben gemist. Succesvolle bedrijven blijven zichzelf steeds opnieuw uitvinden en zijn bereid om successen uit het verleden los te laten.
Schaalbaarheid betekent dat je bedrijf groeivermogen heeft. Het is er klaar voor om meer business - klanten, omzet, uitvoering - aan te kunnen. Iets om op voorhand over na te denken.
Je schaalbaarheid kan zitten in de technologie (denk aan een schaalbaar online platform), in je verdienmodel (bv abonnementen-model), samenwerking met andere bedrijven etc. Onze partner Rabobank hoeft daar een goede blog over:
Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Tristique elementum nisl ipsum odio. Aliquam arcu in purus ornare duis porta at tortor. Sit nullam adipiscing condimentum.