Waarom is een concurrentieanalyse belangrijk?

Waarom is een concurrentieanalyse nou eigenlijk belangrijk voor een ondernemer? Kun je niet starten zonder? Wij geloven dat een goede strategie bepalen niet kan zonder een goede concurrentieanalyse. Want door een concurrentieanalyse leer je de markt en je concurrenten beter kennen. Als je het beter wil doen dan je concurrenten, is het zaak precies te weten wat ze doen. Wat is de kwaliteit van het product of de dienst? Wat is de prijsstelling? Hoe wordt het aangeboden? Dat zijn de vragen waar je antwoord op wilt. Je kan hierdoor leren hoe anderen het aanpakken. En je kan op basis van een concurrentieanalyse een onderscheidende propositie en aanpak kiezen. Je wil het als het goed is net even anders en slimmer aanpakken.

Herhaal je concurrentieanalyse

De concurrentieanalyse regelmatig herhalen helpt ook om zicht te krijgen op relevante marktontwikkelingen. En met de ongetwijfeld snelle veranderingen in jouw branche, is het zaak om goed op de hoogte te zijn van innovaties, prijsontwikkelingen en andere trends in jouw markt. Wellicht is 1 keer per jaar een concurrentieanalyse maken een goed idee. Dat is ook makkelijk te onthouden en in te plannen, bijvoorbeeld voorafgaand aan je jaarlijkse strategiesessie.

Daarnaast is een concurrentieanalyse ook belangrijk op het moment dat je met je bestaande bedrijf iets nieuws op de markt wilt gaan brengen, bijvoorbeeld een innovatief product. Ook dan is het namelijk belangrijk om te weten wie precies je concurrenten zijn en hoe zij zaken aanpakken, dit kan wel eens heel andere concurrentie zijn dan waar je eerder mee te maken had. Ga je iets innovatiefs op de markt brengen of ben je daar al mee bezig? Neem dan ook eens een kijkje bij het Arnhemse Innovate.

Ruimte voor verbetering

SCA teamlid Christiaan mag als jurylid voor diverse commissies en (starters)fondsen regelmatig businessplannen beoordelen. In vrijwel elk plan staat - als het goed is - een concurrentieanalyse. Meestal zijn dat kolommen en rijen met vinkjes of plussen en minnen, en vrijwel altijd staan de meeste vinkjes en plussen bij het eigen bedrijf/product en de meeste minnen bij de concurrentie. Vergelijkbaar met de financiële prognoses in dezelfde plannen die er vaak uitzien als een hockeystick. Niks mis met jezelf wat rooskleuriger presenteren dan de harde werkelijkheid, maar probeer bij de concurrentieanalyse voor je eigen gebruik zo eerlijk mogelijk te zijn. Daarmee help je namelijk jezelf en je bedrijf het meeste. Alleen als je niet op elk aspect het beste scoort is er nog ruimte voor verbetering. De inzet moet zijn: wat kan ik leren van anderen?

Waarom is een concurrentieanalyse dus zo belangrijk? Omdat door je concurrenten goed en regelmatig te analyseren je ontdekt hoe je het anders en beter kunt doen dan zij. En het zet je als het goed is aan het denken over je eigen onderneming en strategie. Dus niet alleen leren van jezelf (je eigen cijfers, je ontwikkeling in de tijd), maar ook leren door voortdurend goed om je heen te kijken.

Wil je aan de slag met het maken van een concurrentieanalyse, maar weet je niet goed hoe je dit moet aanpakken? Neem dan een kijkje in ons stappenplan, waar we uitgebreid uitleggen waar een concurrentieanalyse allemaal uit bestaat, zodat jij aan de slag kunt hiermee.

Subscribe To Our Newsletter

Start succesvoller bij Startclub Arnhem

Netwerk
Ontmoet allerlei interessante mensen bij onze events.
Coaching
Ga aan de slag met de hulp van ervaren ondernemers.
Kennis
Start slimmer, gebruik onze kennisbank vol met tips & tricks!
Werkplekken
Huur voordelig een werkplek op één van onze aangesloten locaties.