Bepaal als ondernemer jouw marktaandeel

Als je in beeld hebt wat jouw propositie is, is het tijd om aan de slag te gaan met de volgende stap: bepaal als ondernemer jouw marktaandeel. Begin eerst met het doen van marktonderzoek. Want wie is nou precies jouw klant?  Zijn dit particulieren of zakelijke klanten? En zijn het commerciële partijen of partijen uit de publieke sector? En wat zijn hun behoeften? Om daar achter te komen zul je marktonderzoek moeten doen. Vervolgens ga je bezig met je marktaandeel. Het is namelijk verstandig om te gaan kijken hoe groot de markt is die je met jouw product of dienst kunt bereiken, de TAM (total adressable market).

Hoe groot is die markt?

Wat is de totale markt die je met je product of dienst kunt bereiken. Dit wordt ook wel de ‘total addressable market’ (TAM) genoemd. Is die markt Arnhem, of heel Nederland? Welk marktaandeel kan je krijgen?

Het is dan handig niet alleen in aantallen te denken, maar hier ook de (jaarlijkse) verkoop aan te koppelen (wat betaalt een klant voor je product/dienst), zodat je weet wat je omzet per jaar is.

Lijst met prospects

In verkooptermen: hoe ziet je pijplijn eruit? Maak een lijst met potentiële klanten (namen en rugnummers). Dat kan bijvoorbeeld in Excel, maar mooier is als je daar direct een tool aan koppelt. Een goede tool die ook kosteloos is (en daar houden we van als startende ondernemers) is Hubspot.

Wat weet je van je klantbehoeften?

Wat willen die klanten? Zitten ze wel op jouw product of dienst te wachten? Doe marktonderzoek en ga praten met mogelijke klanten om je propositie aan te scherpen. Je kan verschillende soort onderzoeken doen: een SWOT-analyse, een concurrentieanalyse, een brancheonderzoek, een omgevingsanalyse een klanttevredenheidsonderzoek.

Maar goed, je kan je suf onderzoeken, dus richt op het belangrijkste: klantonderzoek. Wat wil de klant? Een handig artikel wat uitleg hoe je dit kan doen, is dit artikel van de KvK.

Maar het beste onderzoek doe je zelf door met je aanstaande klanten (prospects) te gaan praten. Het veld in, live aan de slag. Dan pas kom je er echt achter wat ze willen! En ja, dan krijg je ook soms nee te horen, dus afwijzingen en teleurstellingen, maar die zijn juist nodig om te begrijpen wat ze WEL willen.

Wil je leren hoe je nou je totale marktaandeel kan bepalen? Ga dan aan de slag, dat kun je doen door hier te klikken.

Subscribe To Our Newsletter

Start succesvoller bij Startclub Arnhem

Netwerk
Ontmoet allerlei interessante mensen bij onze events.
Coaching
Ga aan de slag met de hulp van ervaren ondernemers.
Kennis
Start slimmer, gebruik onze kennisbank vol met tips & tricks!
Werkplekken
Huur voordelig een werkplek op één van onze aangesloten locaties.