Je merk registreren. Het staat vast niet bovenaan je to-do-list.
Toch zal een goede bescherming van jouw merk- of bedrijfsnaam je in de toekomst veel voordeel bieden. Een ingeschreven merkrecht is namelijk een belangrijke stap naar succes. En heb je wel eens nagedacht over de risico’s als je je merk níet geregistreerd hebt?
Janneke Wilzing (merkengemachtigde bij onze partner AOMB) geeft hierbij antwoord op de vijf meest gestelde vragen over dit specifieke onderwerp.
Is het zinvol om een merk vast te leggen?
Wil je voorkomen dat je merk door anderen wordt gebruikt? Met een inschrijving in een merkenregister bescherm je je merk tegen ongeoorloofd gebruik. Een merkregistratie zorgt er ook voor dat anderen je niet kunnen verbieden om jouw eigen merk te gebruiken. Het merk blijft op deze manier exclusief, zodat je een onderscheidende positie in de markt kunt blijven houden. Bovendien vertegenwoordigt een merk belangrijke goodwill (= financiële waarde). En merken spelen vaak ook een belangrijke rol bij investeringen.
Wat betekenen de aanduidingen ™, ® en © ?
Je hebt deze twee aanduidingen vast al vaak voorbij zien komen. Maar wat betekent het nu precies? De letters TM betekenen dat merkrechten worden geclaimd, bijvoorbeeld omdat men de aanvraagprocedure in gang heeft gezet. De letter ® betekent dat een merk ook echt is geregistreerd.
Daarnaast kun je ook regelmatig het © symbool tegen komen, bijvoorbeeld op een website of bij een foto. Dit betekent dat er auteursrechten rusten op bijvoorbeeld de tekst of de afbeelding waar het teken bij staat. Auteursrechten ontstaan overigens door het maken. Anders dan voor merken is er voor auteursrechten geen register.
Is het mogelijk om via Google of een andere zoekmachine te kijken of mijn merk al bestaat?
Ja, maar zoeken op internet levert niet alle merken op die er al zijn. Geclaimde maar nog niet in gebruik zijnde merken kun je er niet snel vinden. Een merkengemachtigde kan in de speciale databanken die daarvoor zijn onderzoeken of een merk vastgelegd of geclaimd is, hoe lang de bescherming nog duurt en in welke landen of internationale regio’s een merk is vastgelegd. Bovendien kan Google resultaten laten zien die niet als merk zijn geregistreerd of niet binnen het gebied waar jij juist bescherming kunt gebruiken.
Is het zinvol om eerst bij de Kamer van Koophandel te informeren naar een merk?
Het Handelsregister geeft alleen een weergave van de geregistreerde handelsnamen, niet van geregistreerde merken. Het is ook niet de taak van de Kamer van Koophandel om te onderzoeken of een merk nog beschikbaar is.
Wat is de toegevoegde waarde van een merkenbureau?
Een merkenbureau adviseert je over de registreerbaarheid van je merk en of het merk wel de juiste kenmerken heeft om succesvol vastgelegd te worden. Daarnaast onderzoekt een merkenbureau in de gewenste regio of het merk nog vrij is. Het zorgt voor een goede aanvraag en begeleidt de procedure. Het is het formele aanspreekpunt voor jou en voor (malafide) derden. En een merkenbureau kan je merk opnemen in de bewaking, zie ook hier voor het belang van merkbewaking.
Gratis telefonisch spreekuur:
Ben je benieuwd of jouw merk ook geschikt is om te registreren? Neem dan contact op met Janneke Wilzing, expert op het gebied van merkbescherming bij onze partner AOMB. Elke dinsdag tussen 9.00-10.00 uur kun je haar bellen op telefoonnummer +31 40 243 37 15 en je vragen stellen.
Een unieke kans dus!