Iedere maand geeft Startclublid Marijke Pomstra van Studio.exe een kijkje in de keuken van haar onderneming. Daarin vertelt ze waar zij tegenaan loopt als ondernemer én hoe ze hiermee omgaat. Zo kun jij leren van de lessen die Marijke meeneemt van haar ondernemersreis! Deze keer deelt ze haar ervaringen met zichtbaar zijn als ondernemer.
Als kleine ondernemer heb je nog geen groot budget om meteen een grote marketingcampagne op te zetten, maar toch wil je dat de wereld weet wat je doet, zodat jij dé klus van jouw dromen krijgt. Hoe kun je zichtbaar zijn als ondernemer (zowel off- én online) en zorg je dat jouw klanten jou kunnen vinden?
Mijn reis om zichtbaar te zijn als ondernemer begon met mijn website. Vanwege mijn werk, kon ik dat gelukkig grotendeels zelf. Met pen en papier schetste ik wat ik wilde vertellen, wie mijn ideale doelgroep is en hoe ik de informatie juist vertaalde. Werkend in een grens regio en met een primair online beroep, besloot ik mijn website niet alleen in het Nederlands, maar ook in het Engels aan te bieden.
Aan de slag in een passend CMS, in mijn geval het WIX platform, en een week later stond een eerste versie. Die liet ik testen door oud-collega’s, potentiële klanten en vrienden die onder mijn doelgroep vallen. Nog wat kleine aanpassingen en hij stond live binnen twee weken.
Door naar social media. Mijn klanten zijn hoofdzakelijk start- en scaleups, dus LinkedIN was noodzakelijk. Ik schrijf mijn content dan ook Linkedin first, wat betekent dat ik mijn informatie deel voor een zakelijk platform dat mensen hoofdzakelijk bekijken in de rustige momenten op kantoor, op zoek naar informatie die voor hun werk interessant is. Door trending topics, nieuwsartikelen en conculega’s in de gaten te houden kom ik aan interessante onderwerpen om over te posten. Daarnaast reageer ik elke dag op minstens 2 posts van grote en kleine influencers of bedrijven die mijn klanten aantrekken. Vertaalde (andere tone of voice) en aangepaste (andere (formaten) afbeeldingen komen op Facebook en Instagram.
Dan… offline. Dit is lastiger, want hoe zet je zonder campagne jezelf in de markt? Ik geef webinars en workshops om mezelf zichtbaar te krijgen bij nieuwe prospects zonder dat ik dit met een ‘Selling purpose’ doe. Ik bied ze écht iets, zodat ze ook weten wat ik voor hun kan betekenen.
Daarnaast: netwerken! Ga naar events, bijvoorbeeld de coffee connects, ga naar de vrijdagmiddagborrels van de ondernemers in jouw omgeving en zorg dat je ALTIJD je visitekaartjes bij je hebt. Niets is zo frustrerend als ze niet bij je hebben als iemand er om vraagt.
Wat ik al snel leerde en ook vaak in mijn webinars zeg, is dat het belangrijkst is en altijd zal blijven, dat jij als ondernemer jezelf verkoopt. Er zijn altijd concurrenten met dezelfde dienst en mensen die het net zo goed kunnen als jij dat kan, maar niemand is jou. Dus: probeer, experimenteer met kanalen, boodschappen en content, maar blijf jezelf. Op die manier zul jij zichtbaar zijn als ondernemer in jouw netwerk!
----------------------
Marijke Pomstra is Startclublid en communicatiespecialist. Met haar bedrijf Studio.exe helpt ze bij vraagstukken rondom marketing en communicatie.