Deze informatie is geplaatst door Rijksdienst voor Ondernemend Nederland | KVK
U heeft een briljant idee dat dé oplossing voor een probleem is. Maar is uw idee wel zo nieuw en goed? Is er straks wel een markt voor uw uitvinding? Check eerst of uw idee al bestaat. Voorkom dat anderen er met uw idee vandoor gaan. Leg het vast. Bescherm daarna uw uitgewerkte idee met een octrooi oftewel patent. Dit zijn nog maar een paar stappen. Lees wat u verder nog meer kunt doen.
Check eerst of uw idee wel echt nieuw is. Als uw idee al uitgevoerd is heeft het weinig zin om door te gaan. Er zijn verschillende manieren om hierachter te komen:
Stel dat uw idee nog niet bestaat. Is er dan wel vraag naar uw nieuwe product, dienst of technische uitvinding? Met een marktonderzoek krijgt u hierop een antwoord. Met het resultaat kunt u beslissen of het de moeite loont om er tijd en geld in te steken.
U wilt vast niet dat een ander er met uw idee vandoor gaat. Een idee is niet wettelijk te beschermen. U kunt het wel vastleggen. Dat kan in het i-Depot van het Benenlux-Bureau voor de Intellectueel Eigendom. Dan heeft u in ieder geval bewijs dat u de eerste was met het idee op een bepaalde datum. Dit bewijs is belangrijk als u in een juridisch conflict komt met een concurrent.
Als u uw idee heeft uitgewerkt, kunt u het wettelijk beschermen met een Intellectueel Eigendom (IE). Dat kan voor een nieuwe techniek zijn, maar ook voor een model of merk. En stel dat u met uw nieuwe uitvinding een eigen bedrijf wilt starten. Bescherm dan ook uw bedrijfsnaam. Bekijk de verschillende vormen van intellectuele eigendomsrechten zoals een octrooi oftewel patent.
Er is geen verschil. Beide termen betekenen precies hetzelfde. Ze worden vaak door elkaar gebruikt in het Nederlands. Patent wordt ook in het Engels en Duits gebruikt. Voor de Nederlandse wet- en regelgeving geldt de term octrooi.
Als u nog niet direct denkt aan bescherming, dan is het wellicht verstandig om uw uitvinding voorlopig geheim te houden. Dat gaat natuurlijk niet op als uw innovatie al gewoon te koop is. Dan is het gemakkelijker te achterhalen hoe uw nieuwe uitvinding werkt. U kunt het dan alleen maar beschermen door een bijvoorbeeld een octrooi aan te vragen.
Een uitvinding samen met een partner ontwikkelen en op de markt brengen kan voordelen hebben. Zoals het delen in de kosten en kennis uitwisselen. Bekijk de voordelen van een co-creatie.
De ontwikkeling van een idee naar een eindproduct kost geld. Er zijn verschillende mogelijkheden om u hierbij financieel te ondersteunen. Dat kan met overheidsregelingen zoals bijvoorbeeld de Vroegefasefinanciering. Met deze regeling kunt u een lening krijgen voor een haalbaarheidsonderzoek of het maken van een prototype.
U kunt natuurlijk ook zelf actief op zoek gaan naar investeerders. Maar hoe overtuigt u hen van uw geweldige idee? En wat kunt u hiervoor doen? Bekijk de stappen om potentiële investeerders te vinden.
Met een goedwerkende prototype of demo kunt u uw toekomstige afnemers of investeerders overtuigen van uw uitvinding. Maar bovenal kunt u dan uw innovatie goed testen en bijsturen als dat nodig blijkt. Ook dat kunt u in samenwerking doen. Bijvoorbeeld met studenten van hogescholen. Zij beschikken vaak over faciliteiten zoals 3D-printers, robots en laboratoria. Benut die kansen.
En dan is uw nieuwe product of dienst helemaal perfect. Tijd om ermee de markt op te gaan. Hoe pakt u dat aan? Waar moet u aan denken? Bekijk de stappen voor de introductie van uw uitvinding op de markt.
Neem contact op met Rijksdienst voor Ondernemend Nederland